maandag 15 juli 2013

Vlierbloesemsiroop




Een paar weken terug vroeg een vriendin of ik nog vlierbessensiroop wilde hebben, ze had het zelf gemaakt.  Een week later lees ik op 'Eten uit de volkstuin' een lekker recept voor chocolademousse en wat moet daarin, vlierbloesemsiroop…
Ik had nog geen flesje siroop gekregen, en het idee om het zelf te maken sprak me ook wel aan.
Dus opzoek naar een bloeiende vlier, normaal zijn die nu allang uitgebloeid maar alles is zo’n drie weken later dus grote kans om nog een bloeiende vlier te vinden.
En dat lukte, in overvloed zelfs, ik heb een plastic tas vol geplukt, geen idee hoeveel het aan gewicht was maar ik dacht van wel genoeg.
Thuisgekomen heb ik Home Made erbij gepakt, ik wist dat daar een recept in stond. Ook heb ik het recept van ‘Eten uit de volkstuin’ er nog even bijgezocht en van die twee recepten heb ik het volgende gebrouwen.

Ingredienten:

200 gram vlierbloesem, grove stelen verwijderd
2 liter lauw water
1 kg suiker
1 tl citroenzuur



Bereidingswijze:

Verwijder de grove stelen van de vlierbloesem, doe ze in een grote pot of en pan en doe er 2 liter lauw water bij. Zorg ervoor dat de bloesem onder water staat.





Zet de pot of de pan 24 uur op een warme plaats.
Giet het mengsel door een schone theedoek in een pan en breng aan de kook. Voeg de suiker en citroenzuur toe en roer tot de suiker is opgelost.
Giet het in schone flessen op potten en sluit af.
Je kunt het zo wel een half jaar bewaren, eenmaal geopend in de koelkast zetten dan blijft het nog een paar weken goed.





Heerlijk zomers drankje aangelengd met water en veel ijs en misschien nog een takje munt. Je kunt er natuurlijk ook ijs van maken. Idee !?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten