vrijdag 6 september 2013

Focaccia met rozemarijn en kerstomaatjes




Ik wilde een broodje bakken voor bij de knoflooksoep, een focaccia leek me wel lekker. Niet moeilijk en heel smakelijk. Op zoek naar een recept kwam ik bij 'Mangiare' kooklessen uit de Italiaanse keuken, van Katie Caldesi uit. De naam zegt het al, een boek met allemaal Italiaanse gerechten.

Ook vond ik nog een recept in 'Vers uit de tuin' van Sarah Raven, deze heb ik al een keer eerder gemaakt en was prima. Maar ja een nieuw recept trekt altijd dus is het Mangiare geworden. Ik heb alleen de rijstijden wat aangepast, ik heb het brood vier keer laten rijzen ipv twee keer. Dat moest ook in het recept van Sarah Raven en het kwam wel goed uit dan was het vlak voor het eten klaar. Maar of het ook werkelijk de smaak en structuur verbetert.....

Het was een heerlijk brood, lekker met de rozemarijn en de kerstomaatjes vonden we er heerlijk in.

Ingrediënten:

500 g meel
2 tl zout
7 g gedroogde gist
300 ml lauwwarm water
3 el extra vergine olijfolie

grof zeezout, om te bestrooien
takje rozemarijn, naaldjes grof gesneden
kerstomaatjes naar smaak
olijfolie

Bereidingswijze:

Meng het meel, zout, gist, water en olijfolie in een kom en kneed hier een mooi soepel deeg van. Ik gebruik hiervoor de KitchenAid en laat hem 10 minuten kneden.
Maak een mooie bol en doe hem in een met olie ingevette schaal, dek deze af met plastic of een theedoek. Laat het circa 1 uur rijzen op een warme plaats.

Vouw het deeg rondom naar elkaar toe, zodat de meeste lucht er weer uit is. Maak er weer een bol van en zet nogmaals 45 minuten te rijzen op een warme plaats.
Herhaal dit nog een keer.

Doe het deeg nu op een bakplaat en 
druk er met je vingertoppen kuiltjes in. Maak er een mooie ovale of ronde vorm van.
Verdeel de rozemarijn en de tomaatjes erover en druk deze er een beetje in.

Verwarm de oven voor op  220
Zet voor de laatste keer 30-40 minuten te rijzen tot het 1½ keer zo dik geworden is.
Druk er dan met je vingertoppen weer voorzichtig kuiltjes in en besprenkel met olijfolie en bestrooi met grof zeezout.
Bak het brood in 15-20 minuten goudbruin. Draai de focaccia om als de bodem nog niet gaar is en bak hem nog 5 minuten. Haal hem uit de oven en laat op een rooster afkoelen zodat de stoom kan ontsnappen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten