dinsdag 17 september 2013

Zoetzure courgette




Ik denk dat iedereen met één of meerdere courgetteplanten weleens een (te) grote courgette heeft.
Je kijkt een paar dagen niet en er liggen ineens van die mega courgettes aan de plant, weggooien is uiteraard zonde maar wat moet je der dan mee.
Soep van maken, dat is altijd een goed idee, maar ook daar heb je een keer genoeg van.

Vorig jaar  vertelde een collega van mijn werk tevens collega moestuinier dat zijn vrouw altijd zoetzure courgette maakte van de (te) grote courgettes.  Dat leek mij ook wel wat, het recept werd doorgemaild dus ik kon aan de slag.
Ik heb vorig jaar wel een pot of 20 ingemaakt, voor ons zelf en ook weggegeven, eigenlijk vond iedereen het erg lekker.
Voorheen kocht ik altijd de overbekende Atjar Tjampoer, sinds ik deze zoetzure courgette maak koop ik het niet meer, weer een pot met allerlei duistere ingrediënten uit de keuken verbannen.

Nu is het weer volop courgette en de eerste grote hebben we alweer geoogst dus tijd om weer zoetzure courgette te gaan maken. Je kunt het natuurlijk ook van kleintjes of middelmaat courgettes maken, dan heb je er meer nodig voor hetzelfde gewicht.


Hier het recept van Carla met een kleine aanpassing

Ingrediënten:

2 kg courgette
3 middelgrote uien, grof gesnipperd
50 g zout
2 l  ijskoud water
1 l azijn
4 tl geelwortel
300 g suiker, of meer naar smaak
specerijen en of kruiden naar keuze
schone potten met metalen schroefdeksel

Ik doe de kruiden en specerijen  altijd in de lege pot en schep daar dan het zuur op, dan heb je in elke pot evenveel .

Per pot doe ik
1 dessertlepel mosterdzaad of korianderzaad of fenegriek
1 theelepel dille of selderij of Italiaanse kruidenmix
1 theelepel roze peper of zwarte peper of jeneverbessen

Werkwijze:


Snijd de courgette doormidden enverwijder het sponzige gedeelte, dit gaat heel gemakkelijk met een lepel.
Snijd de helften nog een keer door en als ze erg groot zijn nog een keer, zodat je dunne lange stukken courgette hebt. Snijd deze in blokjes van ca. een 1 cm.



Doe de courgette, ui, zout en het water in een grote kom en zet deze afgedekt minimaal 3 uur (maar het kan ook een hele nacht) koud weg.




Giet de courgette af en doe in een grote pan, voeg de geelwortel, suiker en azijn toe en breng aan de kook. Laat ongeveer 2 minuten doorkoken.




Verdeel ondertussen de specerijen en of kruiden over de potten. Schep de potten vol en en giet dan tot de rand het vocht erbij.
Sluit goed af en zet ze 5 minuten op zijn kop op een theedoek

Een heerlijk zoetzuur voor bij pittige gerechten of bij grauwe erwten en witte bonen.




3 opmerkingen:

  1. ik kook de azijn met geelwortel , suiker naar smaak en inmaakkruiden eerst 3 minuten op , samen met 2 rode paprika in blokjes en 2 handjes rozijnen. courgettes ui en paprika uit eigen tuin, 100% bio, dus ook bio rozijnen.
    Dan het uitgelekte courgette uit mengsel erbij.
    dan de hele bubs aan de kook en nog 5 minuten laten koken.
    Dan met schuimspaan mengsel uit pan scheppen en in potten doen.
    tot slot de opgiet eroverheen verdelen.
    Is precies genoeg voor 8 gespaarde lege hakpotjes. Echt smerig lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de reactie!
      Goed idee van de paprika, lekker en staat ook leuk. Wordt het door de rozijnen niet erg zoet? Kun je natuurlijk weer minder suiker gebruiken, dat is altijd goed. Alles bio is natuurlijk het beste, doen wij ook, alleen de azijn niet, moet ik toch ook maar eens toe over stappen.
      Lekker 8 potten voor de voorraad :-)

      Verwijderen
  2. Ik maak ze al meer dan 30 jaar, en ze zijn bij ons nog stteds favoriet. Serveer het eens bij een chili concarne, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen