donderdag 17 oktober 2013

Geroosterde pompoensoep met kikkererwten



De eerste pompoen is verwerkt en wel tot soep. Pompoensoep is iets wat alle jaren terugkomt, we vinden het lekker, het is niet moeilijk om te maken, en we hebben pompoenen in overvloed.
Het is alleen altijd de vraag; welke soep gaat het worden, zoveel boeken zoveel soepen.....
Diverse heb ik al eens gemaakt dus dan is het wel leuk om weer wat nieuws uit te proberen, maar het is ook een risico, het kan ook minder lekker zijn dan de vorige.

Het werd toch een nieuw recept en wel uit een boek van Donna Hay, haar boek 'De last minute keuken' .
Ik heb het boek al jaren maar ik heb er nog maar heel weinig uit gekookt. Ik weet niet hoe dat komt want er staan genoeg lekkere recepten in. Daarom dacht ik, dit moet hem worden, ik geef Donna een kans.....
En dat is niet verkeerd uitgepakt, met een paar kleine aanpassingen is het een heerlijke soep geworden. 

Een bijkomend voordeel van dit recept is, je hoeft de pompoen niet te schillen, wat nogal een gedoe is. Je roostert de pompoen met schil en eenmaal uit de oven schraap je het vruchtvlees zo van de schil. Dat is een tip die ik bij andere recepten ook ga gebruiken.

We hebben het als maaltijdsoep gegeten met een heerlijk, zacht, zelfgebakken aardappelbroodje, dat recept komt er eerdaags op de blog.

Ingredienten voor 4 personen:

2 kg pompoen, ik heb Sweet Mama gebruikt
1.5 ltr groente- of kippenbouillon
1 el olie
2 uien, gesnipperd
2 tl komijnpoeder
2 el Dijonmosterd
2 el honing
1 blik kikkererwten, uitgelekt en afgespoeld
20 g basilicum, in reepjes (dit heb ik achterwege gelaten)

Extra toegevoegd:
2 tenen knoflook, fijngesneden
Chilivlokken voor een beetje pit
Blauwe kaas als garnering en voor extra smaak


Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Snijd de pompoen in grote parten, en laat ongeschild. Leg de parten in een ovenschaal en bak ze 40 minuten of totdat ze zacht en goudbruin zijn. Schraap het vlees van de schil en doe dat, in twee porties, met elk 375 ml bouillon in een keukenmachine en draai alles tot een glad geheel.
Verhit een pan op halfhoog tot hoog vuur. Voeg olie, ui, knoflook en komijn toe en bak 4 minuten of tot de ui zacht is. Doe de mosterd, honing, de rest van de bouillon en de pompoenpuree erbij en laat 5 minuten pruttelen. Roer er de kikkererwten en de basilicum door en kook nog 5 minuten.Breng op smaak met zout, peper en chilivlokken of poeder.
Lekker met geroosterd brood of een dikke snee aardappelbrood.



2 opmerkingen:

  1. Karin, dat ziet er weer lekker uit.
    We zijn geen liefhebber van kaas met schimmel dus dat wordt hem niet.
    Prachtige foto's weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ab, wat leuk dat je een reactie achterlaat en bedankt voor het compliment!
      Ik dacht dat jullie alleseters waren, valt me nou weer tegen ;-)
      Wordt er vandaag weer lekker gekookt, en hoe was de hachee?

      Groeten aan die kant.

      Verwijderen