zaterdag 26 oktober 2013

IJstaartje met meringue en chocolade




Vorig weekend kwamen er vrienden eten dus dan moet er wat uitgebreider gekookt worden dan normaal en daar hoort uiteraard ook een dessert bij.
Het eten was Oosters, dus wat pittig, dan is iets met ijs toe wel erg lekker.

Ik heb dit dessert afgelopen kerst ook gemaakt toen de familie bij ons kwam eten en dat was een succes, vooral bij de kinderen. Dat was te verwachten, die lusten alles wat zoet is.

Het is een recept van Nigella Lawson uit haar boek 'Nigellissima', ik heb dat boek niet maar ik heb de tv serie gezien waar zij dit maakte. Ik heb het recept dus van internet gehaald (BBC food site).

Ook nu viel het in de smaak, ik heb het taartje op tafel gezet en daar aangesneden, toen ik vroeg of er iemand een tweede stukje wilde werd dat niet afgeslagen....

Het originele recept wordt geserveerd met een chocoladesaus van pure chocolade, ik heb dit achterwege gelaten, vond het een beetje en-en, echt op zijn Nigella's zeg maar.
Ik heb het taartje versierd met de laatste eigen frambozen en met mini meringue.

Voor 6-8 personen

Ingrediƫnten:

300 ml slagroom
30 g pure chocolade, minimaal 70%
1 el koffielikeur
8 meringue, ik heb 75 g minimerengue gebruikt


Bereidingswijze:

Bekleed een cakeblik met huishoudfolie, zorg ervoor dat de zijkanten overhangen zodat je deze straks over de bovenkant kunt doen.
Klop de slagroom tot het dik is maar niet stijf.
Hak de chocolade heel fijn zodat je allemaal splinters hebt. Meng de chocolade met de koffielikeur door de slagroom.
Verkruimel de merengue en meng dit er ook door.

Schep dit mengsel in de vorm, maak de bovenkant mooi vlak en vouw de overhangende folie erover en zet in de vriezer voor tenminste een nacht.

Los de 'cake' op een schaal en verwijder de folie, versier de taart met frambozen en merengue.
Verwarm een groot mes en snijd de 'cake' in plakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten