donderdag 10 oktober 2013

Super snel en simpel speltbrood


Ik kwam dit recept tegen op de blog 'Xandra bakt brood' een super leuke blog waar, zoals de naam al doet vermoeden, heel veel brood wordt gebakken.
Het recept is zo simpel, ik kon het bijna niet geloven dat het wat was. De enige manier om daar achter te komen is uitproberen.
Speltvolkorenmeel hadden we in huis dus ik kon aan de slag.

Ik mengde de ingrediënten volgens het recept, ja mengen, want van kneden is geen sprake, daar is het deeg te slap voor. Ik heb het deeg ook niet te lang gemengd omdat ik wel eens heb gelezen, dat je een deeg met spelt niet te lang moet kneden anders rijst het niet meer.
Het deeg in een broodblik gedaan, niks geen brood vormen, gewoon erin geschept en de bovenkant glad gestreken. Douchemuts erop en op de keukentafel gezet.

En nu afwachten wat er gaat gebeuren, ik had er weinig vertrouwen in... 
Maar tot mijn verbazing zat er al heel snel leven in, na een kwartier begon het al te rijzen, en na een uur kwam het boven het blik uit.
Snel de oven voorverwarmt en het brood erin gezet, ook daar ging het niet mis, het brood kreeg zelfs nog een kleine ovenrijs, ik kon mijn ogen niet geloven.

Het brood uit de oven wat af laten koelen en toen kon ik mezelf niet meer in bedwang houden, ik wilde (moest) de binnenkant zien en proeven.
Ongelooflijk, een super broodje, vol met luchtgaatjes en de smaak is ook prima. Dit is echt een brood wat je even snel kunt maken, ik denk dat dat hier ook regelmatig zal gebeuren.

Ik weet niet of het ook met volkoren tarwemeel kan, dat zal ik eerdaags ook uitproberen, en dan de nodige pitten en zaden er nog aan toevoegen...

Hieronder het recept van Xandra 

Ingrediënten:

700 gr  speltbloem of speltvolkorenmeel (of een combinatie van beide)
1 tl zout
7 gr  droge gist (= 1 zakje)
2 tl vloeibare honing 
575 ml lauw water
sesamzaadjes, om te bestrooien

1 groot, metalen broodblik of 2 kleinere, ingevet met olie

Bereidingswijze: 

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

Roer het speltmeel, zout en gist door elkaar.
Los de honing op in het lauwe water en doe dit bij het meelmengsel.
Meng alles goed door elkaar, ik heb dat in de KitchenAid gedaan maar het kan natuurlijk in elke kneedmachine, of met de hand maar dat duurt het wat langer en het wordt een smeerboel.
Het deeg blijft namelijk heel erg plakkerig, maar dat is ook de bedoeling.

Doe het deeg in 1 grote of 2 kleinere broodblikken en strijk de bovenkant enigszins glad met een natgemaakte lepel of spatel, dan ruim bestrooien met de sesamzaadjes.



Dek het blik/de blikken af met plastic (wij gebruiken daar een douchemuts voor) en laat het ca. 1 uur op kamertemperatuur rijzen. Het deeg moet na dat uur ongeveer tot aan de rand van de vorm komen.







Verwarm de oven voor op 200 °C.
Verwijder het plastic en zet de bakvorm(en) in het midden van de oven. Bak het brood in ca. 35-40 minuten goudbruin.

Haal het brood/ de broden uit de vorm en laat afkoelen op een rooster.
Heerlijk met roomboter!




11 opmerkingen:

  1. Het klinkt te mooi om waar te zijn... Ik ga dit brood ook eens bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd! Hij staat te rijzen :)
    Had jij het al met tarwe geprobeerd?
    Gr. Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Sabine, ben benieuwd of het gelukt is en of je het ook lekker vindt.
      Ik heb nog niet met tarwe geprobeerd, ook niet meer aan gedacht, bedankt voor de tip ;-)
      En als jij wel aan het experimenteren gaat hoor ik het graag!

      Groet, Karin

      Verwijderen
  3. Beste Karin, Ik wil je iets melden over het bovenstaande recept, maar ik kan geen e-mailadres van jou op de website vinden. Wil je misschien even contact met mij opnemen? Mijn gegevens staan op mijn blog, Mvg., Sandra / Xandra bakt brood

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sandra, mijn gegevens staan ook op de blog.
      Zoekt en gij zult vinden ;-)
      Groet, Karin

      Verwijderen
  4. Ik vind het niet kunnen dat jij zomaar zonder te vragen een recept van een ander overneemt. Dat kun je niet maken!! Weet je dat dat strafbaar is!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grootste onzin die ik ooit gehoord heb

      Verwijderen
    2. Waar staat dat recept van een brood, die zo simpel is, verboden is voor anderen?

      Verwijderen
  5. Ik maak dit brood ook al een paar jaar in allerlei meel en zaden variaties super snel en simpel!(en over t overnemen van het recept..ze vermeld er toch keurig bij waar ze het vandaan heeft gehaald?)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb 400 gr spelt en 300 haver gebruikt. Vond het zo nat, bleek ik de haver vergeten te zijn nog toegevoegd, maar ook zakje gist meer. Dus ben benieuwd wat het gaat doen.😊

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben de honing vergeten 🙈

    BeantwoordenVerwijderen