zaterdag 25 januari 2014

Boerenappelcake




De voorraad eigen gebak was op, tijd om weer wat nieuws te bakken, want een koppie thee zonder een eigen baksel kan natuurlijk niet ;-)
Iets met appel moest het worden, we hebben nog wat eigen appels liggen dus die wilde ik ervoor gebruiken. Ik heb gelijk het boek 'Appeltaart' van Janneke Philippi gepakt, daar staat altijd wel iets van onze gading in. Ik had geen zin om er veel werk van te maken dus werd het deze boerenappelcake. Een heerlijke appelcake die je zo gemaakt hebt, en waarvoor je ook altijd wel alles in huis hebt.

Ingredienten:

200 g ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
200 g suiker
3 eieren
200 g bloem
10 g bakpoeder
3 el melk

2 handappels
25 g suiker
1 tl kaneel
poedersuiker (optioneel)

bakblik of brownievorm (28x18 cm), bekleed met bakpapier




Bereidingswijze:


Verwarm de oven voor tot 180 °C.
Klop in de keukenmachine of met de mixer de boter met de suiker en een snufje zout zacht en romig.
Klop er een voor een de eieren door, voeg het volgende ei pas toe als het vorige ei goed is opgenomen.
Zeef de bloem met het bakpoeder boven het boter-suiker-ei mengsel en mix het tot een glad beslag.
Meng als laatste de melk erdoor. Schep het beslag in de vorm en strijk de bovenkant glad.

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in blokjes. Schep ze om met de 25 gram suiker en de kaneel. Verdeel de blokjes appel over het deeg en druk ze er een beetje in.
Zet de appelcake in het midden van de voorverwarmde oven en bak hem in ongeveer 40 minuten goudbruin en gaar.
Laat de cake in de vorm afkoelen en snijd de cake in mooie blokjes.
Je kunt de cake nog met poedersuiker bestooien, dat staat natuurlijk prachtig.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Karin,

    leuk dit recept op jou site tegen te komen.
    Behoort al enige jaren tot mijn persoonlijke favorieten.
    In de zomer gebruik ik dit recept ook en dan vervang ik de appels door pruimen.
    Al mag ik nu dit niet meer eten, het maken blijft toch leuk en altijd fijn om gasten wat voor te zetten!
    Ik vind dit ook heerlijk met lobbig geklopte slagroom.
    Deze keer in een ronde vorm gebakken!

    groet,
    Marrian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marrian,
      Goed idee van de pruimen. Als ik zie hoeveel bloesem deze hebben dan ga ik dat ook zeker proberen. Dan ben ik blij met elk pruimen recept.
      En ja lobbige slagroom..... waar is dat nou niet lekker bij.

      Groet,
      Karin

      Verwijderen