zaterdag 29 maart 2014

Garnalen in een kokosjasje




Garnalen is een van de weinge dingen die Evert niet lust, tenminste dat denkt hij. Ik geloof dat namelijk niet, ik weet bijna wel zeker dat hij ze wel lekker vindt maar hij weigert ze gewoon te eten.
Het is het idee van de harde schaal en de sprieten, daar houd hij niet van, maar gepeld zie je daar niks meer van.
Jammer is dat want zo mist hij best iets wat erg lekker is.
Hoe moet je dat nou aanpakken....

Ik zag op diverse blogs dit receptje voorbij komen en het leek mij het ideale recept om hem garnalen te laten eten.
De eerste reactie was een beetje huiverig: wat heb je nou, toch geen garnalen?
Jawel garnalen maar proef nou eerst, en ja hoor wat ik wel verwachtte, hij vond ze lekker, heerlijk zelfs. Dat mag ik zelfs wel vaker maken, missie geslaagd.
Het is nu zelfs zo erg dat ik ze ook zonder het krokante jasje door een oosters gerecht kan doen zonder dat er commentaar komt.

De volgende stap is de Hollandse garnaal, mijn vader en opa zullen er wat gevangen hebben. Mijn broer gaat nu elk najaar 'achter de garnalen aan', ik zal vragen of hij me de volgende keer belt dan ga ik mee. Onze eigen verse garnalen, dat zou toch helemaal geweldig zijn.

Ingrediƫnten voor vier personen:

12 grote garnalen, afgespoeld en afgedroogd
1 limoen
25 g geraspte kokos (gedroogd)
10 g panko of parneermeel
1 eiwit, losgeklopt
zout
3 el mayonaise
zonnebloemolie

Bereidingswijze:

Rasp de schil van de limoen en pers hem uit.
Meng de kokos, panko, zout en een deel van de limoenrasp en doe het op een bordje.
Doop de garnalen als eerste door het losgeklopte eiwit en wentel ze dan door het kokosmengsel.
Verhit een laagje zonnebloemolie in een pannetje en frituur de garnalen hierin tot deze mooi goudbruin zijn. Laat uitlekken op een stukje keukenpapier.
Meng de mayonaise met wat limoenrasp en sap tot het een frisse saus is.

Een heerlijke amuse om de maaltijd mee te beginnen of als hapje met een verjaardag.
  


4 opmerkingen:

  1. Ik heb een beetje hetzelfde met garnalen. Die grote dingen op je bord die je zelf moet pellen, schuif ik ook altijd weg. Maar als ze gepeld zijn en lekker klaargemaakt, vind ik ze erg lekker! Dit lijkt me ook wel wat. De Hollandse garnaal ben ik ook gek op. Soms moet je je ergens overheen zetten. "Vind ik niet lekker" zit heel vaak tussen de oren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van die grote jongens en dan zelf pellen dat doe ik Evert maar niet aan, dat is (nog) een te grote stap.... Ik ben hier al heel blij mee.
    Eerst de Hollandse maar proberen, vind bij jou vast wel een lekker recept!
    Ja tussen de oren, ik heb er zelf ook last van hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, die zijn er lekker uit! Een zoet-zuur jasje, dat moet wel vreselijk lekker smaken! Nu lust ik alles uit de zee, maar voor mensen met een schaal- of schelpdierafkeer is dit het ultieme gerecht. En wat een prachtige foto, Karin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou alles uit de zee gaat mij ook een beetje te ver hoor, maar als het goed verpakt is kan het lang aan ;-)
      Bedankt voor het compliment!

      Verwijderen