zaterdag 8 maart 2014

Kaiserschmarrn




Kaiserschmarrn een herinnering aan de wintersportvakantie in Oostenrijk. Heerlijk onder de middag buiten in de zon een groot bord vol.
Ik heb het een hele tijd terug ook wel eens gemaakt en werd nu op het idee gebracht door een collega van Evert. De mannen hebben nogal eens een kookpraatje op het werk en nu kwamen de kaiserschmarrn voorbij. Een recept heb ik ooit uit een Libelle gehaald, ook staat er een recept in '12 maanden lekker eten' maar daar heb je vijgen voor nodig en die hadden we niet in huis.
Het is eigenlijk niet meer dan een soort van dikke pannenkoek, welke je als maaltijd kunt eten of als dessert. We vonden wel dat er rijkelijk poedersuiker over mocht om het wat zoeter te maken, ik denk dat vanillesaus er ook heel erg lekker bij zou zijn.

Ingrediƫnten voor ca vier personen:

50 g rozijnen
2 el rum
100 g bloem
4 el slagroom
1 ¼ dl melk
zout
3 eieren, gescheiden
1 zakje vanillesuiker
30 g boter
40 g geschaafde amandelen
1-2 el poedersuiker, of naar smaak

Bereidingswijze:

Week de rozijnen 30 minuten in de rum.
Roer van de bloem, slagroom en melk een glad beslag. Voeg een snufje zout en de eidooiers toe. Laat het beslag circa 30 minuten rusten. Klop het eiwit met de vanillesuiker stijf en spatel dit mengsel voorzichtig door het beslag. Smelt de boter in een koekenpan en bak de amandelen 1 minuut. schenk het beslag erop, strijk het glad en strooi de rozijnen erover. Bak de pannenkoek in 4-5 minuten goudgeel, keer hem en bak ook de andere kant. Verdeel hem met een lepel in stukken (niet snijden) en bestrooi met poedersuiker.
  


4 opmerkingen:

  1. Het ziet er precies zo uit als in Oostenrijk. Ik hoor jullie trouwens niet vaak zeggen dat er meer suiker op kan....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We misten alleen de sneeuw....
      Je hebt gelijk, vaak is het te zoet maar soms kan het niet zoet genoeg!

      Verwijderen
  2. Nu ik dit gerecht al op zoveel blogs voorbij heb zien komen, moet ik het toch echt eens een keer maken.
    Een megadikke pannenkoek dus. Zachtjes bakken neem ik aan? Ook al is het 21.49 uur en heb ik net twee lekkere koppen thee op met verrukkelijke Walkers gingershortbread, zit ik toch weer te watertanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een megadikke pannenkoek en zachtjes bakken anders zwarte amandelen en de binnenkant niet gaar... Een gewone pannenkoek is een stuk smeuiger, dun gebakken en dan met stroop, 7:59 en het water loop me uit de mond...

      Verwijderen