zaterdag 12 april 2014

Cake van eendeneieren




Vorig jaar had ik een stukje op de blog over 'onze boomeend', dit jaar was zij er weer, het nest wat gerenoveerd en broeden maar. Een nest met 12 eieren, grootse plannen dus.
Maar helaas, onze boomeend is niet meer, we hebben haar achter op het erf gevonden.
Eerst hoop je nog dat het een andere eend is maar toen zij al een paar dagen niet meer op haar nest verscheen kon het niet missen, het was toch onze boomeend.
Wat sneu voor haar en wat jammer van die prachtige 12 eieren. 
Waarom niet wat met die eieren maken, gebakken of gekookt trok me niet echt maar er een cake mee bakken, waarom niet.

Mijn moeder bakte vroeger altijd cake van ganzeneieren die ze van mijn opa kreeg, alle weken kwam hij met een emmertje vol. Die  deelde zij uit aan buren en familie.
Het resultaat was altijd een geweldige cake, prachtig van kleur en super luchtig, dat heb ik nog nooit geëvenaard.

Ik vond het wel een beetje spannend om de eieren open te tikken, want wat komt eruit....
Een gewoon ei met een prachtige grote dooier.
De cake was heerlijk, niet zoals die van mijn moeder maar ach je kunt niet alles hebben.
Een mooie bestemming voor de eieren, zo heeft onze boomeend ze niet helemaal voor niks gelegd.



Ingrediënten:

250 g boter
250 g suiker
5 eieren (kip of eend)
250 g cakemeel of zelfrijzend bakmeel 
cake- of tulbandvorm, ingevet en bestrooit met bloem of paneermeel

Het is belangrijk dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn


Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180° C.
Doe de (zachte) boter met de suiker in een kom en mix dit tot het mooi romig is, dit duurt wel een minuut of 10.
Doe er nu een voor een de eieren bij, voeg het volgende ei pas toe als het vorige goed is gemengd.
Zeef het cakemeel of zelfrijzend bakmeel erboven en spatel dit erdoor.
Schep het deeg in de vorm, strijk de bovenkant glad en zet net onder het midden in de oven. Bak de cake ongeveer een uur tot deze gaar is. Als de cake te donker wordt kun je er een stukje aluminiumfolie op leggen (ik was hier een beetje te laat mee...)





 Dankjewel boomeend.


2 opmerkingen:

  1. Dank je voor het recept, ik heb zojuist 7 eendeneieren gekregen,ga daar ook zo'n fantastische cake mee bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat super leuk, het kan ook met kippeneieren maar dit is wel heel origineel!
      Groet, Karin

      Verwijderen