donderdag 26 juni 2014

Koolrabi met remoulade en zalm




Koolrabi, wat te doen met koolrabi?
We hebben ze ook in de eigen tuin maar die zijn nog heel erg klein, deze heb ik meegenomen bij de Lepelaar. Ze zien er dan zo prachtig uit, zijn geteeld door de Lepelaar zelf dus geen foodmiles, voor ik er erg in heb ligt er één in mijn mandje.
Thuis gaat hij dan in de groentela, en daar ligt ie dan......
Gelukkig kun je een koolrabi goed bewaren, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

We eten koolrabi eigenlijk meestal rauw of gegrild, lekker knapperig met een heerlijke smaak. Eerder maakte ik er deze gerechten mee, nu dit bijgerecht met zalm.

Het recept komt uit een boek van Gary Rhodes wat ik jaren terug van Evert heb gekregen. Het was een van de eerste kookprogramma's die ik zag en daar hoorde dit boek bij.
Ik heb er niet veel uit gekookt, ik vond het allemaal te moeilijk. Dit recept is daar een uitzondering op, niet moeilijk en erg lekker.

2 Personen als voorgerecht

Ingrediënten voor de koolrabi remoulade:

50 g mayonaise
1 tl dijonmosterd
1 tl kappertjes, fijngehakt
1 tl kleine augurkjes, fijngehakt
1 ansjovisfiletje uit blik of pot, fijngehakt
2 el slagroom
zout en versgemalen peper
1 middelgrote koolrabi, geschild
1 el bieslook, in ringetjes geknipt of gesneden

Bereidingswijze:

Pureer in een smalle beker de mayonaise met de mosterd, kappertje, augurk en de ansjovisfilets tot een gladde saus. Voeg de room toe en breng op smaak met peper en eventueel zout.
Rasp de koolrabi grof en dep hem droog met keukenpapier. Schep zoveel remoulade door de koolrabi om hem mooi bijeen te houden. Proef en breng zo nodig op smaak met peper en zout.

Nodig voor de zalm:

2 porties gefileerde zalm, zonder vel en graten
2 el olijfolie
bloem om te bestrooien
klontje boter
zout en versgemalen peper

Bereidingswijze zalm:

Verhit de olijfolie in een koekenpan.
Bestrooi de zalm aan de kant die bij de presentatie boven komt te liggen met wat bloem en leg hem met de bebloemde kant naar beneden in de olie.
Bak de vis zachtjes 6-7 minuten op laag vuur zodat hij licht kleurt. Bestrooi de vis met wat zout en peper en voeg een klontje boter toe.
Keer de zalmfilets om en bak deze nog 2-3 minuten of zo lang als je dat lekker vind, wij houden niet zo van erg glazige zalm.
Schep de bieslook door de koolrabi en verdeel deze over de borden. Leg de zalm ernaast en serveer meteen.




2 opmerkingen:

  1. Aha, daar is het recept met de koolrabi al! Ik zat er al op te wachten :)
    Ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha je wist er natuurlijk al van. Dit is nog niet van jou koolrabi, die zijn nog heel ieniemienie, dat komt nog!

      Verwijderen