zaterdag 18 oktober 2014

Honing desembrood




Dit was het eerste brood wat ik uit het boek van Edwin Klaasen bakte, het was toen niet echt een succes. Dat kwam waarschijnlijk door het roggedesem wat ik toen had.
Na die poging ging het desem weer op een laag pitje, of eigenlijk ging het pitje helemaal uit.
Toch bleef het kriebelen dus afgelopen voorjaar weer een nieuwe desemstarter gemaakt, ditmaal van tarwe. Maar omdat er heel wat recepten zijn waar roggedesem voor nodig is, heb ik die toch ook weer gemaakt. Nu staan er standaard twee desemsoorten in de koelkast en kan ik alle kanten op.
Tijd om nog een keer het honing desembrood te bakken, deze keer is het wel een succes. Een mooi rustiek brood zonder toeters en bellen maar overheerlijk.
Ik denk dat dit het simpelste brood is uit zijn boek, vandaar dat ik deze toen ook als eerste geprobeerd had. Maar als je desem niet goed is, lukt zelfs het simpelste brood niet....

Ingrediënten:

325 g tarwebloem
100 g roggemeel
75 g tarwemeel
11 g zeezout
125 g roggedesem
30 g honing
ca. 325 g water

Bereidingswijze:

Doe alle ingrediënten in de kom van keukenmachine en kneed dit 12 minuten.
Doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom en laat dit 4 uur rijzen bij een temperatuur van 29 °C. Dit wordt een bulkrijs genoemd.

Nu moet je het deeg opmaken voor de narijs. Verdeel het deeg in twee gelijke stukken en maak er een bol van.Druk de bollen met vlakke hand plat en rol het naar je toe op.
Draai het deeg nu een kwart slag en druk het weer plat, rol het weer op.
Bol het deeg nu tussen de zijkanten van je handen tot je een mooie bol hebt.
Bestuif je rijsmandjes met roggebloem en leg je deegbollen erin, met de naad naar boven. Dit wordt straks de onderkant van je brood.
Laat het deeg nu 90 minuten rijzen bij een temperatuur van 31 °C.

Verwarm de oven voor op 225 °C. het liefst met een pizzasteen.
Kiep de deegbollen uit de rijsmandjes op de hete steen en bak ze ca. 35 minuten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten