donderdag 23 oktober 2014

Selderijsoep met blauwe kaas



Afgelopen weekend zou er 'hoog' bezoek komen. Dat 'hoog' bezoek is Judith van de blog Eet lekker.
Een paar keer per jaar komen we bij elkaar, meestal zomaar, soms als er iets speciaals is.
Maar gekookt wordt er altijd. Als er tijd genoeg is doen we dat samen, als de tijd wat beperkt is, is het wel handig als er al wat voorbereid is, want er moet wel gegeten worden.

Het is natuurlijk altijd de uitdaging om iets nieuws te maken, dat valt niet altijd mee. Veel kookboeken hebben we allebei en onze smaak gaat ook vaak de zelfde richting uit. Ik zie dan ook regelmatig een recept op haar blog wat ik ook wil maken of zelfs net gemaakt heb.
Het makkelijkst is dus om een kookboek te pakken waarvan ik weet dat zij hem (nog) niet heeft.
'Het Farmhouse cookbook' is er zo een, dus die heb ik gepakt en daar kwam ik onder andere deze soep tegen.

Selderijsoep, ik dacht aan selderijknol maar de soep wordt gemaakt met bleekselderij. Eerst dacht ik aan een vertaalfout (komt helaas wel vaker voor....) maar ik heb toch de bleekselderij maar aangehouden. Het resultaat was een lekker romig soepje welke helemaal bij dit herfstige weer past.

Ingrediënten voor 4 tot 6 personen:

40 g boter
1 grote ui, gesnipperd
300 g bleekselderijstengels, afgehaald en in dunne plakjes
15 g bloem
7.5 dl bouillon, kippen of groenten
125 g blauwschimmelkaas (ik heb stilton gebruikt maar iets anders kan ook), verkruimeld
0.8 dl slagroom
zout en versgemalen zwarte peper
gehakte bieslook voor garnering

Bereidingswijze:

Smelt de boter in een grote pan en doe de ui en bleekselderij erbij.
Smoor dit ca. 20 minuten op een laag vuur tot de groenten heel zacht maar niet gekleurd zijn.
Roer de bloem erdoor en laat dit 1 minuut zachtjes garen. Roer en beetje voor beetje de bouillon erbij en breng het geheel aan de kook en laat het 20 minuten zachtjes doorkoken.

Laat de minuten een paar minuten afkoelen en pureer hem dan in een blender, keukenmachine of met de staafmixer.
Je kunt de soep ook nog zeven, ik heb dat niet gedaan, in de blender was het mooi glad geworden.
Doe de soep weer terug in de pan, roer de room en de verkruimelde kaas erdoor. Je kunt de kaas er ook voor het pureren doorheen doen en mee pureren maar ik vind het wel lekker als er nog wat stukjes inzitten.
Breng op smaak met zout en peper, schep in kommen en giet er nog een sliertje room over en garneer met de bieslook.



2 opmerkingen:

  1. Het was een heerlijk soepje! Gisteren bij de Hanos meteen Stilton gekocht, want dit soepje wil ik nog wel eens maken. Helaas hadden we deze keer niet zoveel tijd om samen te koken, maar dat komt volgende keer wel weer. Ik vond het niet erg dat bijna alles al klaar was :)
    Deze week ben ik (uiteraard) al naar de boekhandel geweest voor het Farmhouse cookbook, maar hij was er niet. Heb 'm net besteld, dus morgen in huis :). Dat Chinese kookboek ook meteen maar....
    Duur grapje zo. Elke keer als ik bij jullie vandaan kom wil ik weer nieuwe boeken en spullen bestellen.
    Waar hebben jullie die keuken en kelder besteld?
    Het was weer een gezellige dag! Ik hoop we deze winter weer eens samen kunnen koken of een kookworkshop kunnen doen.
    Groeten uit Friesland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat het lekker was! Volgende keer ben jij weer aan de beurt ;-)
      Oh nee hè, heb je beide boeken besteld, nu dwing je mij min of meer om weer een boek te kopen die jij nog niet hebt...
      Jaaaa wij houden de economie wel draaiende: keuken, kelder, boeken, pannen, boot....
      Super gezellig, dit houden we erin!

      Fijn weekend,

      E&K

      Verwijderen