woensdag 4 maart 2015

'Gezonde' vegan chocolademousse




Het is bijna onmogelijk 'gezonde' chocolademousse, maar in deze variant zitten volgens mij geen ongezonde ingrediënten.
Wat zit er dan in, dat was ook de vraag die ik stelde toen ik het op tafel zette en de eerste happen waren genomen.
Chocolade, slagroom, eieren, mascarpone, suiker......
Eentje goed, chocolade en verder ahornsiroop, zout, chili, limoenschil, vanille en tofu.
Huh tofu, ja tofu, in een toetje, ja in dit toetje, mwah niet verkeerd.

Ik zag het recept op Foodtube voorbij komen, en wilde het wel eens uitproberen. Ik weet niet of het met alle soorten tofu kan, ik heb silken tofu gebruikt, die is veel zachter en romiger dan de gewone.
Ik was alleen wat te enthousiast met de limoenschil, dat was wat te overheersend. Maar verder een succes.

Ingrediënten voor 6 personen:

700 g tofu, afgegoten
200 g pure chocolade (85%)
160 g ahornsiroop (of naar smaak)
snuf zout
snuf chili
rasp van 1 limoen
1 tl vanille extract
1 tl rum (optioneel)

Nootjes, koekkruimels of chocoladekrullen voor garnering

Bereidingswijze:

Smelt de chocolade au bain marie of in de magnetron.
Doe de tofu met alle overige ingrediënten in een keukenmachine en mix dit circa 2 minuten tot het mooi glad is. Giet de gesmolten chocolade erbij en mix tot het een mooie mousse is.
Verdeel de mousse over glazen of bakjes, garneer met wat je lekker vindt en zet in de koelkast tot het goed koud is. 


2 opmerkingen:

  1. Lijkt me leuk om een keer te proberen! Met tofu had ik nog niet eerder gezien, wel met avocado en cacaopoeder. Ik denk overigens ook dat je het alleen met silken tofu kunt maken, de gewone tofu is wat droger en ruller van structuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Louise, ben benieuwd wat je er van vindt!
      De variatie met avocado is mij ook bekend maar heb het nog nooit gemaakt, lijkt met op de een of andere manier wel tegen te staan.
      Denk ook dat de 'gewone' tofu te korrelig is, de silken is van zichzelf al heel erg glad dus geschikter.

      Verwijderen