donderdag 23 april 2015

Zomerse stamppot raapstelen





Stamppot, ik ben geen liefhebber, we eten het dan ook weinig.
Zuurkool vind ik lekker maar boerenkool en hutspot, je doet mij er geen plezier mee.
Nu dus toch stamppot, en wel stamppot raapstelen, veel minder bekend dan alle andere stamppotten. Op de blog 'Eten uit de volkstuin', zag ik zoiets ook voorbij komen en dat zag er erg lekker uit, toch maar eens uitproberen. Ik heb de raapstelen bij de Lepelaar gekocht, onbespoten en zo vers van het land, zo zie je ze in de supermarkt niet, ik weet eigenlijk niet of de supermarkt wel raapstelen verkoopt?
Het resultaat viel niet tegen, lekker met de zongedroogde tomaatjes en lente-ui.
In ieder geval lekker genoeg om zelf raapstelen te zaaien, nu is het wachten op onze eigen oogst.

Ingrediƫnten voor 2 personen:

600 g kruimige aardappels, geschild en in stukken
1 bosje raapstelen
1.5 dl melk
scheutje olijfolie
4 bosuitjes, in ringen
8 zongedroogde tomaten, in stukjes

Bereidingswijze:

Kook de aardappels met water en zout in ca. 20 minuten gaar.
Snijd ondertussen de worteltjes van de raapstelen, was ze en maak ze goed droog (in een slacentrifuge), snijd ze grof.

Giet de aardappels af, stamp ze of nog beter haal ze door de pureeknijper. Verwarm de melk en giet dit bij de aardappels. Doe de olijfolie erbij en roer met een houten lepel goed door elkaar tot een mooie puree.  Meng de bos-uitjes  en gedroogde tomaten erdoor, meng er als laatste de raapstelen door. Breng op smaak met zout en peper.




2 opmerkingen:

  1. Karin, wij hebben weer voortreffelijk gegeten!!
    Voor mij als stampotliefhebster een vernieuwend recept van een zeer smakelijke groente, een blijvertje.......
    Een voedzame maaltijd na 15 km lopen!!
    Groet,
    Marrian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen Marrian maar wat ik nog leuker vind is 'na 15 km lopen'!!!
      Hoe gaaf is dat, ik zeg gefeliciteerd :-)
      Hier beslist geen stamppot liefhebber maar dit is zelfs voor mij goed te doen. En het is zo heerlijk om weer van de eigen oogst te eten, dan smaakt alles lekker.
      Fijne zondag!

      Groet,
      Karin

      Verwijderen