woensdag 17 juni 2015

Salade van groene asperges, courgette en tomaat






Ze zijn er nog, dus eten we ze nog maar een keer, asperges.
Groene wel te verstaan, witte kun je hier niet rechtstreeks van het land kopen, groene wel. Nog ruim een week dan is het over, dan worden ze niet meer gestoken, mogen de planten op krachten komen.
Onze eigen aspergeplanten mogen het hele jaar op krachten komen, die zijn dit jaar pas geplant. Duurt nog wel een jaar of wat voordat we daarvan kunnen oogsten. Tot die tijd zullen we ze moeten kopen.

Deze salade komt uit 'Het kookboek' van Ottolenghi, heeeeeeerlijk ik kan niet anders zeggen, dit is helemaal mijn smaak. Evert is niet zo van de salades maar ook hij vond het erg lekker. Komt ook wel doordat de groentes geroosterd worden in de grillpan, dat geeft een lekkere smaak.
Het is daardoor wel even wat werk, maar beslist de moeite waard.
Erbij had ik quinoa dus op en top gezondheid.
Ik denk dat ik nog maar een paar pondjes koop, je schijnt ze ook goed te kunnen invriezen, kunnen we deze salade over een tijdje nog een keertje eten. Dan met eigen tomaatjes.

In het recept wordt manourikaas gebruikt, dat kon ik niet krijgen, ik heb halloumi gebruikt. Dat is goed te verkrijgen en ook goed te grillen.

Ingrediënten 4-6 personen:

350 g cherrytomaatjes, gehalveerd
140 ml olijfolie
24 groene asperges
2 courgettes
200 g manourikaas of halloumi, in plakken van 1 cm
25 g rucola
grof zeezout en zwarte peper uit de molen

Basilicumolie:

75 ml olijfolie
1 teen knoflook, fijngehakt
25 g basilicumblad
snuf zout
¼ tl zwarte peper

Bereidingswijze:

Verhit de oven voor op 170 °C.
Doe de gehalveerde tomaatjes in een braadslee, giet er 3 el olijfolie, wat zout en peper bij en hussel dit om. Keer de tomaatjes zodat ze met de velkant naar onder liggen. Zet de tomaatjes ca. 50 minuten in de oven tot deze halfgedroogd zijn. Naar smaak kan het korter of langer. Haal uit de oven en laat afkoelen.

Breek het houtige gedeelte van de asperges en blancheer deze ca. 4 minuten in ruim kokend water. Giet af en spoel ze met koud water. Laat goed uitlekken en meng er 2 eetlepels olijfolie en zout en peper naar smaak door.

Snijd de courgettes over de lengte in dunne plakken van een paar millimeter.
Dit gaat heel gemakkelijk op een mandoline, met een kaasschaaf kan het ook.
Doe de plakken in een kom en meng er 1 eetlepel olijfolie, zout en peper door.

Laat een geribbelde grillpan op hoog vuur goed heet worden. Gril de plakken courgette en de asperges tot deze mooie grillstrepen hebben. Doe hetzelfde met de kaas. Zet apart.

Doe alle ingrediënten voor de basilicumolie in hoge mengbeker en maak er met een staafmixer een mooie gladde olie van.

Verdeel de rucola over een schaal, doe hierop de courgette, asperges, kaas en tomaatjes. Sprenkel er basilicumolie naar smaak over en dien op.

Lekker met quinoa maar een lekker stuk brood kan ook prima.
Wij hadden nog wat over, de dag erna een paar tortilla's gebakken daar deze salade in, ook heerlijk.

 


4 opmerkingen:

  1. Lekker!
    Kun je groene asperges goed invriezen? Rauw of eerst blancheren?
    Zoals je ziet had ik ze ook al gekocht. Mooi zo'n bos asperges hè...
    Ben benieuwd wanneer jullie ze kunnen oogsten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had gehoopt dat jij dat wist ;-(
      Jaaaa lekker taartje had je, zag hem al voorbij komen. Vind ze prachtig om te zien, de onze waren ook heel mooi, zo groot als een lucifer.....

      Verwijderen
  2. Asperges kan je beter niet invriezen. Het kan wel, maar ze worden er niet mooier op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben bang dat je gelijk hebt Kim, maar toch wil ik het proberen, wie niet waagt wie niet wint, toch?
      Ga ze eerst vacumeren en dan invriezen, als ik ze wil gebruiken doe ik ze gevacumeerd en bevroren in de stoomoven, dat lijkt me de beste optie. We gaan het zien....

      Verwijderen