zaterdag 1 augustus 2015

Havermoutkoekjes met oerzoet






Hoe makkelijk is dit, vier ingrediënten en je hebt heerlijke koekjes. En ze zijn ook nog eens zo gemaakt. 
Je hebt er ook geen dure apparaten voor nodig, alleen een kom en een houten lepel.
Zelf eten we (thuis) nooit meer koek uit een pakje, altijd iets uit eigen oven. Alleen voor 'onverwacht' bezoek ligt er een pak koek in de la. Vooral ook omdat je dat zo lekker lang kunt bewaren....  Daar zitten dan ook meer dan vier ingrediënten in...
Deze havermoutkoekjes (of haverrondjes zoals ze in het boek heten) heb ik met oerzoet gemaakt ipv 'gewone' suiker. Maar of het nou ook echt gezonder is (of minder slecht), ik weet het niet. Er staat een zak oerzoet in de kast daarom hetb ik het gebruikt. Het liefst zou ik ze zonder suiker bakken maar dan krijg je heel andere koekjes.
Deze keer heb ik het deeg uitgerold, de volgende keer rol ik er balletjes van en druk deze wat plat op de bakplaat. Ook ga ik proberen om deze balletjes in te vriezen en dan zo vanuit de vriezer op de bakplaat in de oven. Dan heb je terwijl de koffie nog doorloopt de koekjes in de oven, dat is veel leuker en lekkerder dan koek uit een pakje toch?

Het recept komt uit Mary Berry's Bakbijbel

Ingrediënten voor ca. 16 koekjes:

50 g oerzoet of fijne tafelsuiker
100 g zachte boter
100 g havermout
50 g tarwebloem

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 160 °C.
Bekleed 1 of 2 bakplaten met bakpapier of bakmatje(s).
Doe de boter en suiker in een kom en klop het mengsel met een houten lepel romig.
Voeg de havermout en bloem toe en meng het goed door elkaar.
Zet het nu een half uurtje afgedekt in de koelkast zodat het weer wat opstijft.
Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot het ca. 5 mm dik is.
Steek er met een ronde steekvorm van 6 cm koekjes uit en verdeel ze over de bakplaat.
Bak de koekjes 10-15 minuten in het midden van de oven tot ze net goudbruin worden.
Haal ze uit de oven en laat de koekjes op een rooster afkoelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten