woensdag 5 augustus 2015

Sobanoedels met aubergine en mango





Ik ben niet zo van fruit door het warm eten, ik heb dus ook heel lang tegen dit gerecht aan zitten hikken. Aubergine en mango, ik kon mij er weinig bij voorstellen.
Maar de foto bleef in mijn hoofd zitten, het zag er toch wel erg lekker uit.
Het ìs een Ottolenghi gerecht dus daar kan het bijna niet mis gaan, ik had het ook al diverse keren voorbij zien komen op verschillende blogs, allemaal enthousiast.  Dus ja waarom dan toch niet een keer proberen.
Alles was in huis zelfs sobanoedels, ook daar zat ik wat tegenaan te hikken, vond het er niet heel aantrekkelijk uitzien. Gelukkig heb ik het gerecht gemaakt, de sobanoedels zijn heerlijk, en de aubergine met mango is een topper.
Je kunt het gerecht goed van tevoren maken, zodat je het alleen nog maar hoeft te mengen. In het recept wordt de aubergine gelijk met de dressing door de noedels gemengd. Ik meng deze er de volgende keer vlak voor het opdienen door, anders worden ze zo sompig.

Zoals ik al zei, een Ottolengi recept en wel uit het boek Plenty.

Ingrediënten voor 6 personen:

1¼ dl rijstazijn
40 g fijne kristalsuiker
½ tl zout
2 tenen knoflook, fijngehakt
½ verse chilipeper zonder zaadjes, fijngehakt
1 tl geroosterde sesamolie
Geraspte schil en sap van 1 limoen
2¼ dl zonnebloemolie, om de aubergine te bakken/frituren
2 aubergines,  in blokjes van ca. 2 cm
250 g sobanoedels
1 grote rijpe mango, geschild en in blokjes van 1cm of reepjes van 5mm breed
40 g basilicumblad, fijngesneden of gescheurd
40 g korianderblad, fijngesneden
½ rode ui, in heel dunne halve ringen
 

Bereidingswijze:

Begin met de dressing zodat deze af kan koelen.
Verwarm in een steelpan de azijn met de suiker en het zout ongeveer een minuut tot de suiker is opgelost. Neem de pan van het vuur en doe de knoflook, chilipeper en sesamolie erbij. Laat dit afkoelen en roer er dan de limoenrasp en sap door. Zet opzij.

Verhit de zonnebloemolie in een grote pan en bak de aubergineblokjes in drie of vier porties. Schep de aubergine, als deze mooi goudbruin is, in een zeef. Bestrooi royaal met zout en laat uitlekken.

Kook de noedels volgens de aanwijzing op de verpakking beetgaar. Giet ze af in een vergiet, spoel onder de koude kraan. Schud ze zo droog mogelijk en kiep ze daarna op een schone theedoek, zodat ze verder drogen.

Meng de noedels in een mengkom met de dressing, mango, de helft van de kruiden en de ui. Je kunt dit nu 1-2 uur opzij zetten. Meng er vlak voor het opdienen de aubergine en de rest van de kruiden door.





2 opmerkingen:

  1. Je brengt me op een idee : ik ga dit van de week ook weer maken, zo ontzettend lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Caroline, het is er echt weer voor. Jij was dus één van die enthousiastelingen!

      Verwijderen