woensdag 23 september 2015

Pompoen met kardemom en nigellazaad

 


Eén keer in de zoveel tijd komen we bij elkaar om te koken. Afgelopen zaterdag was het weer zover, Judith (van de blog Eet lekker) maakte de grote oversteek naar Noord-Holland.
We doen een koppie, gaan een rondje door de tuin, eten een broodje, gaan even uitwaaien en dan kan het schort voor, hoogste tijd om te gaan koken.

Degene waar gekookt wordt bepaald het menu en verzorgd de boodschappen, zo is het altijd een verrassing wat er gekookt gaat worden. Het leukste is om iets te maken wat voor beide nieuw is, maar dat valt niet altijd mee. Het makkelijkste is om uit een kookboek te koken welke zij niet heeft, maar dan is de keuze wel heel beperkt…..
Onze smaken komen redelijk overeen, en allebei zijn we Ottolenghi fan. Ook koken we graag met de seizoenen dus iets met pompoen leek mij wel wat.
Ottolenghi en pompoen is een gouden combinatie, dit recept komt dan ook uit zijn boek Plenty More. Een topper, ik kan niet anders zeggen. 
Je hebt er wel redelijk wat ingrediënten voor nodig maar als je vaker uit een van zijn boeken kookt heb je het meeste, zo niet alles wel in huis.
Erbij hadden we rijst met citroen en kerrieblad, een super combinatie. Deze ga ik snel nog eens maken zodat ik er een foto van kan maken en deze ook op de blog kan.

Ingrediënten:

20 g boter
1 el olijfolie
1 grote rode ui (170 g) gepeld, gehalveerd en in dunne ringen
1 flinke flespompoen, geschild en in stukken van a. 3 cm
30 g pompoenpitten
1¼ tl nigellazaad
½ tl gemalen komijnzaad
½ tl gemalen korianderzaad
¼ tl geelwortepoeder
4 kardemompeulen, licht gekneusd
1½ kaneelstokje van 5 cm
1 groene chilipeper, over de lengte doormidden
1 el fijne kristalsuiker
200 ml groentebouillon
150 g Griekse yoghurt
1 el verse koriander, fijngesneden
zout

 Bereidingswijze:

Verhit de oven tot 220 °C.

Verhit de boter en olie in een grote hapjespan op halfhoog vuur.
Smoor hierin de ui in circa 8 minuten gaar. Doe de pompoen erbij, zet het vuur hoger en bak alles een minuut of 10, af en toe omroerend tot de pompoen gekleurd is. Neem de pan van het vuur, doe er de pompoenpitten, 1 theelepel nigellazaad, de komijn, koriander, geelwortel, kardemom, kaneel, chilipeper, suiker en ¾ theelepel zout bij. Meng alles goed door elkaar, doe het over in een grote braadslede of op een bakplaat. Het moet een enkele laag zijn.
Giet de bouillon erover, zet in de oven en laat in ca. 30 minuten gaar worden. Haal uit de oven en zet een minuut of 10 opzij, de vloeistof zal zo geleidelijk door de pompoen worden opgenomen.

Serveer de pompoen warm, met de yoghurt erover of er apart bij, bestrooid met de koriander en de overgebleven nigellazaadjes.




6 opmerkingen:

  1. Deze nog niet gemaakt. Komt op mijn lijstje! Ben nu met linzen bezig ook van Ottolenghi!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijstje??? Ik denk eerder lijst ;-) Dit is echt een aanrader Caroline. Ik heb de linzen ook gemaakt, ook weer lekker. Hoe doet hij dat toch elke keer?
      Groet, Karin

      Verwijderen
  2. t Was een heel gezellige dag en we hebben verrukkelijk gegeten. Lang leve Ottolenghi!
    Groeten uit Friesland, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een top dag!
      Je hebt heerlijk gekookt, wanneer kom je weer? Ja hoor een heel lang leven voor Ottolenghi.
      Groeten uit N-H, Karin

      Verwijderen
  3. Hmmm, ik heb een haat-liefde verhouding met pompoenen. Ze zien er uit om op te vreten en toch ...
    De specerijen die in dit recept gebruikt worden, vind ik wél allemaal heel lekker, dus ga ik dit echt proberen. Mooie foto weer, Karin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Nell :-)
      Haha ik heb een beetje hetzelfde, pompoen blijft een beetje een stoffig imago houden. Zo neem ik dan ook altijd de eerste hap, en eigenlijk valt het me altijd mee. Zeg dan ook meestal; heerlijk en dat voor pompoen.
      Deze kun je gerust proberen, Ottolenghi maakt alles lekker, zelfs pompoen.

      Verwijderen