dinsdag 26 januari 2016

Pompoen met orzo, halloumi en winterpostelein





Iedereen die het wilde kreeg vorige week een zakje met winterpostelein bij Biologisch Dynamisch Tuindersbedrijf de Lepelaar. Het was om de winterpostelein te promoten. Zij telen het zelf, het is een perfecte wintergroente, bomvol vitamine C, calcium en ijzer, het kan goed tegen de kou en heeft een hekel aan kunstmest, ideaal dus voor de bioteelt. Ook ik kreeg een zak vol mee. Je kunt er een stamppotje van maken maar ook rauw is het heel goed te eten. Wel wat kleiner snijden anders heb je van die lange stelen in je mond.

Zaterdag had ik zelf pizza gebakken, daar doe ik ook wel eens een flinke pluk rucola op (uit de oven.....) maar nu heb ik daar de winterpostelein op gedaan.
Wat over was heb ik door deze pompoen salade gedaan, heerlijk vonden we het.
Evert vroeg waar het recept uit kwam, 'uh nergens uit', ik heb maar wat gedaan.
Of ik het dan wel wilde opschrijven zodat ik het nog eens kan maken. Nou bij deze.

Je kunt natuurlijk naar hartenlust variëren:
Zoete aardappel ipv pompoen
Geitenkaas of feta ipv halloumi
Waterkers of rucola ipv winterpostelein

Ingrediënten:

1 kleine uchiki kuri pompoen, geschild en in stukken
2 rode uien, in parten
3 tenen knoflook, in de schil
olijfolie
zout en versgemalen peper
200 g orzo of andere pasta
200 g halloumi
1 el sumak
Paar handen winterpostelein, gewassen en grof gesneden

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Doe de stukken pompoen, parten ui en knoflook in een flinke braadslede, besprenkel met olijfolie en bestrooi met wat zout. Zet ca. 45 minuten in de oven tot de pompoen gaar is en begint te kleuren.
Haal uit de oven en zet op een rooster.

Haal de teentjes knoflook uit hun velletje, snijd deze in kleine stukjes en meng door de pompoen.
Kook de pasta volgens de aanwijzing op de verpakking, giet af en meng dit door het pompoenmengsel.

Verhit een grilpan tot deze goed heet is. Snijd de halloumi in plakken van ca. 1 cm dik en bestrijk deze dun met olijfolie.
Leg de plakken een paar minuten in de hete grilpan tot er mooie grillstrepen op staan. Keer de plakken halloumi om en grill de andere kant ook tot er grillstrepen opstaan. Haal de halloumi uit de grilpan, snijd deze in kleinere stukjes en meng door het pompoen, pasta mengsel. Strooi er de sumak en winterpostelein over en meng het voorzichtig door elkaar.
Breng eventueel nog op smaak met zout en peper, besprenkel met nog een beetje olijfolie en dien op.



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten