vrijdag 8 januari 2016

Salade van boerenkool






Ik heb het vast al eens eerder gezegd, ik ben geen liefhebber van boerenkool. Eigenlijk helemaal niet van stamppot, hutspot bijvoorbeeld, hoe kan dat lekker zijn, gekookte aardappel, wortel en uien....
Alleen zuurkool dat lust ik graag, en dan het liefst met spek én worst.
We hebben wel boerenkool in de tuin en ik zal er eerdaags ook wel stamppot mee maken maar ik stel het zo lang mogelijk uit. Eerst moet de vorst erover dan pas is het klaar voor stamppot tot die tijd pluk ik er losse bladen af voor een salade.
In eerste instantie bij gebrek aan beter maar eigenlijk is het nog best wel lekker, en ook mooi meegenomen, super gezond.
Ik doe erdoor wat er is huis is, tomaatjes, rode ui, avocado en uiteraard geitenkaas. De dressing maak ik van olijfolie, citroensap en hazelnoot edik. Deze edik is een beetje stroperig en wat zoetig, het doet een beetje aan balsamicoazijn denken, ik vind het erg lekker bij deze salade. Uiteraard nog een draai met de zout en pepermolen en een geroosterd broodje.

Niet echt een recept maar hier wat ideeën:

paar bladen boerenkool, blad eraf geritst, fijn gesneden (uiteraard gewassen...)
handje rucola
paar toppen van de venkel
kerstomaatjes
avocado
rode ui in halve dunne ringen
geitenkaas
nootjes (pijnboompitten, zonnebloempitten, pompoenpitten), geroosterd
zout en versgemalen peper

Dressing:

4 el olijfolie
2 el hazelnootedik of balsamico
1 el citroensap

Bereidingswijze:

Maak de dressing in een grote kom door alle ingrediënten door elkaar te kloppen, doe de boerenkool en rucola erbij en schep om zodat al het groen een filmpje dressing heeft.
Verdeel op de borden of een schaal. Garneer met de tomaat, avocado, rode ui, geitenkaas en de nootjes. Als laatste nog wat zout en peper uit de molen.
Erbij natuurlijk het liefst een zelfgebakken  (geroosterd) broodje.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten