zaterdag 25 juni 2016

Pasta met asperge-citroensaus






Het kan nog net, asperges van Hollandse bodem. Ze worden gesneden tot 21 juni dus het zijn nu echt wel de laatste.
Heerlijk, we hebben ze bijna elke week gegeten.
Ik koop ze hier heel vlakbij bij een aspergeteler, ze hebben alleen de groene maar dat geeft niet, ook die zijn erg lekker. Ik las net op hun site 'vandaag de allerlaatste asperges' dus als ik wil kan het nog....

Dit gerecht is met pasta en citroen, niks niet hoogdravend heel simpel maar oh wat lekker.
Het komt uit het boek "Vers uit de tuin" van Sarah Raven, ik blijf het een top boek vinden, helemaal nu we weer uit de moestuin gaan eten.

Ingrediënten:

250 g groene aperges
250 g pasta, ik had hele grote schelpen maar penne of tagliatelle kan ook, is misschien nog wel lekkerder
zout en zwarte peper
20 g boter
100 ml slagroom
1 citroen, sap en schil geraspt
2 el goede olijfolie
1 el bladpeterselie, fijn gesneden
Parmezaanse kaas

Bereidingswijze:

Verwijder de houtige onderkant van de asperges, ik snijd er een klein stukje vanaf en schil het onderste deel dan hoef je bijna niks weg te gooien.
Stoom of kook de asperges in ca. 7-8 minuten beetgaar. Spoel ze koud onder de kraan en laat ze uitlekken.

Kook de pasta volgens de aanwijzing op de verpakking in licht gezouten water. Houd als je de pasta afgiet een paar eetlepels van het kookvocht achter.

Doe ondertussen de boter met de slagroom in een pannetje en laat de boter op zacht vuur smelten en haal van het vuur. Snijd de asperges in stukjes en voeg deze bij het boter-slagroom mengsel. Doe er de citroenrasp bij en net zoveel sap als je lekker vind, proef.

Doe de saus, een eetlepel van het pastawater en de olijfolie bij de pasta en schep dit goed om.
Proef of er nog zout en peper bij moet en bestrooi me de peterselie. Verdeel over de borden en rasp er verse Parmezaanse kaas over.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten