zaterdag 21 januari 2017

Zoete filosigaren met pistachenootjes





Wat serveer je als toetje na een etentje met midden oosterse gerechten? Die landen zijn niet zo van de toetjes, ik denk dat je daar niet de meters lange koeling hebt met mona en consorten.
Wat dat aangaat kunnen wij daar wel gaan wonen, wij zijn ook niet van de toetjes. Ik koop nooit toetjes uit de koeling, ik weet dan ook niet half wat er allemaal te koop is. Ik laat dat ook graag zo.
Maar na een etentje is het toch wel leuk om nog iets na te serveren. IJs is altijd lekker maar iets met een Midden-Oosters tintje is ook wel leuk.

Deze sigaren kwam ik tegen in het boek 'Jeruzalem' van Ottolenghi, ik wil bijna zeggen 'succes verzekerd', maar dat is toch wat gewaagd.
Al had het wel gekund, een succes waren ze zeker.




Ingrediënten voor ca. 15 stuks

80 g geschaafde amandelen
60 ongezouten pistachenoten, gedopt (plus wat extra grof gehakt om te garneren)
80 g vanillesuiker
1 ei, gesplitst, eiwit losgeklopt
1 el citroenrasp
ca. 15 vellen filodeeg, in vierkanten van ca. 18x18 cm
zonnebloem- of arachideolie om in te bakken

100 g lekkere honing
1 el water

Bereidingswijze:

Doe de amandelen en pistachenoten in een foodprocessor en maal dit tot een fijne pasta. Doe de pasta in een koekenpan, voeg 4 eetlepels water en de vanillesuiker toe. Verwarm op laag vuur en laat de suiker oplossen.
Neem van het vuur en roer de eidooier en citroenrasp erdoor.

Leg een velletje filodeeg op een schoon werkvlak.
Strijk een dunne reep van 1 el notenmengsel langs de onderkant, laat links en recht ca. 2 cm vrij. Ik vond de pasta nogal vast en slecht te verdelen, als ik ze weer maak doe ik de pasta in een spuitzak, dat lijkt me een stuk makkelijker.
Vouw links en rechts over de vulling en rol het geheel nu van onder naar boven op tot een stevige sigaar.
Gebruik een beetje losgeklopt eiwit om ze goed dicht te plakken.
Maak zoveel sigaren tot de vulling op is.

Giet een laagje van ca. 2 cm olie in een koekenpan en verhit deze goed. Frituur de sigaren in gedeeltes op halfhoog tot hoog vuur in 10 seconden per kant goudbruin. Leg de sigaren op een met keukenrol bekleed bord en laat ze afkoelen.

Breng in een klein pannetje de honing en 1 eetlepel water aan de kook. Dompel de sigaren een minuut in de siroop tot ze rondom bedekt zijn. Haal ze eruit en leg ze op een schaal. Bestrooi met gehakte pistachenoten en laat koud worden.


2 opmerkingen:

  1. Acht en een half jaar geleden stopte ik met roken en soms mis ik de (sporadische) sigaar na een copieuze maaltijd. Dit lijkt mij een heerlijk alternatief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een super idee Ageeth, hier nooit gerookt dus ik had het niet zo verzonnen :-)
      Het komt best wel overeen, niet gezond en verslavend lekker!

      Verwijderen