woensdag 30 augustus 2017

Courgettes in zoetzuur geweckt in de stoomoven




Ja ik weet dat er al een recept op de blog staat van courgettes in zoetzuur, maar ik maak ze tegenwoordig anders. Minder zoet en ik weck ze in de stoomoven.
En het is wel handig als ik het recept gewoon op de blog heb staan, dan heb ik het altijd bij de hand.

Het is nu weer de tijd van het overschot aan courgettes, en wat is er dan makkelijker om ze te verwerken in zoetzuur. Je bent in een keer weer een aantal courgettes kwijt en je hebt nog wat voor de winter. Wij eten het al heel wat jaren, koop nooit geen atjar meer, zoveel lekkerder je eigen zoetzuur.

Hier nog de link naar het oude recept.




Ingrediënten:

1.5 kg courgette, in blokjes
1 flinke ui, grof gesnipperd
2 tenen knoflook, in plakjes
30 g zout
50 g suiker
500 ml azijn
250 ml water
1 tl kurkuma

Kruiden en specerijen naar smaak
mosterdzaad
zwarte peperkorrels
fenegriek
jeneverbessen
laurierblad
selderij
dille
oregano

Schone (weck) potten

Bereidingswijze:

Doe de blokjes courgette, ui en knoflook in een kom en meng deze met het zout. Zet minimaal 8 uur koud weg, ik doe ook wel 24 uur en dat kan prima.
Dit onttrekt veel vocht uit de courgette.
Giet het courgettemengsel af en spoel onder de koude kraan het zout eraf. Laat uitlekken in een vergiet.

Verdeel de kruiden en specerijen over de (weck)potten.
Vul de potten af met de courgette en ui, niet te vol want de courgette zet uit als er vocht bij komt.

Breng de azijn, water, suiker en kurkuma aan de kook. Giet dit in de potten met courgette tot ca. een cm. onder de rand. Sluit de potten met ringen, deksel en klemmen. Plaats de potten in de stoomoven en stoom deze op 100 °C. met 100 % stoom 12 minuten.

Laat afkoelen en voel of de potten vacuüm zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten