zaterdag 4 november 2017

Dadel-walnoot taart

   




Een taart helemaal voor deze tijd van het jaar vind ik.
Het wordt hier thuis niet altijd gewaardeerd dat ik eten aan het seizoen link maar ik vind dat leuk en lekker. Het liefst wordt er jaarrond erwtensoep gegeten en waarom geen oliebollen in de zomer.....
Nee hoor in de winter geen aardbeien en tomaten en in de zomer geen erwtensoep en oliebollen. En dat zijn dan maar een paar voorbeelden, zo zijn er natuurlijk nog veel meer.
Zo kun je er naar uitkijken naar de eerste aardbeien, sla, komkommer. Maar ook naar pompoen, en zuurkool, boerenkool dan weer wat minder.
Een dadel-walnoot taart, gekruid met kaneel, koriander, nootmuskaat en zwarte peper, hoeveel herfst wil je hebben.
Heel iets anders dan we gewend zijn maar wel lekker. De twee texturen vind ik erg leuk gedaan en ook lekker om te eten.

Het recept komt uit het boek 'De Veldkeuken'
Ik heb het recept iets aangepast, zo wordt er in het originele recept margarine gebruikt om er een lactose vrije taart van te maken. Hier geen lactose allergie dus gewoon roomboter gebruikt.



Ingrediënten:

Springvorm ø 24 cm, ingevet

250 g gedroogde dadels, in stukjes gesneden
400 g bloem
250 g suiker
125 g boter, op kamertemperatuur (of margarine voor een lactose-vrije taart)
15 g bakpoeder
¼ tl zout
1 el kaneel
2 tl gemalen koriander
1 tl nootmuskaat
½ tl zwarte peper

2 eieren, losgeklopt
150 ml zonnebloemolie
sap en rasp van 1 citroen
sap en rasp van 1 sinaasappel
140 ml weekwater van de dadels
100 g walnoten

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor tot 170 °C.

Week de dadelstukjes in warm water (ten minste 140 ml)
Meng de bloem, suiker en boter tot het een zanderig geheel is. Dit kan met de hand of met de machine.
Strooi 200 g van het mengsel op de bodem van de ingevette springvorm en druk dit aan met de bolle kant van een lepel. Zet opzij.

Meng het bakpoeder en de specerijen door het overgebleven bloemmengsel.
Doe er de eieren, olie, rasp en sap van citroen en sinaasappel erbij.
Giet de dadelstukjes af en vang het vocht op. Meet 140 ml af en doe dit ook bij het mengsel. Spatel het rustig door elkaar tot het een mooi dik beslag is zonder klontjes. Schep er als laatste de dadelstukjes door.

Giet het beslag in de springvorm op de eerder gemaakte bodem.
Verdeel er de walnoten over en druk deze licht in het beslag.
Zet de taart in de oven en bak deze ca. een uur tot hij gaar is. Controleer het door met een prikker erin te prikken, deze moet er schoon uitkomen.
Haal de taart uit de oven en zet op een rooster. Laat iets afkoelen, verwijder de springvorm en laat dan goed afkoelen.






4 opmerkingen:

  1. Lijkt me een ontzettend lekkere taart, Karin en zo fijn dat je kookt/ bakt met de seizoenen!! Goed voorbeeld en dan zeggen wij er achteraan, doet goed volgen. Is het recept van de kok van restaurant de Veldkeuken van Amelisweerd? Binnenkort gaan wij er lunchen, ik ben zo benieuwd en heb ook zin om dat kookboek aan te schaffen.
    Groet, Marrian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeiemorgen Marrian, wat leuk om te lezen!
      Ja dat is het boek van de Veldkeuken van Amelisweerd, je bent goed op de hoogte :-)
      Ik zei het ook van de week nog, daar wil ik volgend jaar zeker een keer naartoe, dat is gewoon helemaal mijn ding. En jullie gaan al, hoe gaaf is dat, je laat wel even weten hoor hoe het geweest is, al dan niet met foto's!
      We zijn wel pas naar Villa Augustus geweest, ook zo leuk.
      Fijne zondag nog!

      Groet, Karin

      PS aan de rechterkant kun je het boek zien, en als je erop klikt kom je bij de beschrijving. Ben er heel blij mee, en vast ook iets voor jou/jullie!

      Verwijderen
  2. Leuk recept, staat nu in de oven! Het ruikt heerlijk, tot mijn schrik vergeten bakpoeder toe te voegen. Hopelijk mislukt de taart niet, dat zou ontzettend jammer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen, lijkt me een heerlijk recept gisteren bij de veldkeuken geweest:). Mag ik vragen op welke stand je de oven zet? Ik neem aan boven en onder warmte? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen