zaterdag 31 maart 2018

Lente-achtige koolsalade met pindadressing






Het wil nog niet erg vlotten met de lente, als je denkt we gaan de goede kant op dan krijgen we weer vorst. Heerlijk hoor vorst maar nu niet meer.
Laat nu de lente maar losbarsten. Kom maar op met die hogere temperaturen.
De winterjas hangt nog steeds aan de kapstok, en ik heb hem alle dagen nog aan.

We hebben geen zin meer in winterse gerechten, we willen weer frisgroene sla, en mooie spinazie. Lekkere salades die we het liefst buiten op willen eten. Maar nu draaf ik wel en beetje door ben ik bang.

Dit recept is zo’n mooi lente gerecht, ik heb het van Judith, zij koopt hele leuke boeken en stuurt mij dan haar favoriete recepten 😊 Onze smaken liggen heel dicht bij elkaar dus wat zij lekker vind, is bij mij bijna altijd een succes.

Ik had bij de lepelaar zo’n mooi spitskooltje meegenomen, en verder was alles in huis (behalve de koriander) dus bij deze is hier het lenteseizoen geopend!



Ingrediënten 4 personen:

200 g spitskool, heel dun gesneden
1 middelgrote rode paprika, in dunne reepjes
150 g wortel, grof geraspt
50 g rozijnen
handje korianderblad (als je het lekker vind…)

Voor het pindastrooisel:

75 g pinda’s, ongebrand, grof gehakt
1 el sesamzaad
2 el tamari
1 tl suiker

Voor de dressing:

1 ½ el ongezoete pindakaas (met of zonder stukjes)
1 el limoensap
2 tl geroosterde sesamolie
2 tl tamari
2 tl rijstazijn
2 tl suiker
¼ teen knoflook, fijngeraspt
1 tl geraspte gember

Bereidingswijze:

Begin met het pindastrooisel zodat dat af kan koelen.
Doe de gehakte pinda’s in een koekenpan met antiaanbaklaag en verwarm dit op halfhoog vuur. Rooster de pinda’s tot deze, onder regelmatig omschudden, rondom mooi goud gekleurd zijn. Doe het sesamzaad, tamari erbij en verwarm al roerend tot alle pinda’s voorzien zijn van een kleverig laagje. Haal van het vuur en roer de suiker erdoor. Zet apart en laat afkoelen.

Maak nu de dressing door alle ingrediënten goed door elkaar te kloppen zodat je een mooie dressing hebt.

Doe de dressing in een flinke kom doe er de spitskool bij en meng het goed door elkaar.
Doe de paprika, wortel en rozijnen erbij en schep het goed om. Doe de salade over in een grote schaal en bestrooi met de geroosterde pinda’s. Bestrooi met het korianderblad en dien op.


1 opmerking: