donderdag 3 april 2014

Geroosterd buikspek




Mijn ouders zouden komen eten en ik wilde iets maken wat ze nooit eten en wat niet te bewerkelijk is.
Geroosterd buikspek of zoals je zo vaak in de Engelse kookprogramma's voorbij ziet komen 'Crispy roasted pork belly'
En dan ging het mij er vooral om het crispy oftewel de 'crackling'.
Om dat te krijgen heb je buikspek met zwoerd nodig, dat zie je hier niet zo vaak.
Ik ben naar de Groene Slager in Alkmaar gegaan en had geluk, ze waren net met een varken bezig dus ik kon een prachtig stuk buikspek met zwoerd kopen.

Op zoek naar een recept kom je al gauw bij BBC food terecht, in diverse boeken staat ook wel een recept maar dit is allemaal zonder de zwoerd.
Ook vond ik nog een recept bij Bershire Butcher wat me ook heel erg aansprak. Het is uiteindelijk een beetje van diverse recepten wat geworden.
Het resultaat was super, alles ging op. We hadden er aardappel Dauphinoise en koolsalade bij.

De foto is niet echt gelukt of zeg maar gerust mislukt, dat krijg je als er drie hongerige mensen aan tafel zitten te wachten.....

Ingrediënten:

1 kg buikspek met zwoerd
750 ml kokend water
takje rozemarijn, blaadjes fijngehakt
grof zeezout
4 tenen knoflook
3 laurierblaadjes

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 140° C.
Maak met een scherp mes (ik heb een simpel stanleymes gebruikt), sneden in het zwoerd, niet in het vlees dus niet te diep.
Leg het stuk buikspek op een rooster in de spoelbak van het aanrecht en overgiet het met het kokende water.
Droog het vlees af en wrijf het in met het zout en de rozemarijn.
Doe de knoflook en laurierblaadjes in een braadslee en leg hier het buikspek op. Schenk er koud water bij tot het 1 cm hoog staat.
Zet het vlees in het midden van de oven en braad het ca. 3 uur.
Haal het vlees uit de oven en verhoog de temperatuur naar 220° C.
Zet het vlees weer in de oven en braad het nog 20-30 minuten of tot het vel krokant is.
Je kunt dit ook onder de grill doen maar hou het vlees in de gaten, voor je er erg in hebt is het zwart.....
Neem het vlees uit de oven en dek het af met aluminiumfolie en laat het 15 minuten rusten voor je het aansnijd.



6 opmerkingen: